Пятница, 19.04.2024, 03:54
Приветствую Вас Гость | RSS

Официальный сайт ДОШ № 116

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Форма входа

Рекомендации для учителей

Вниманию классных руководителей!

Методичні рекомендації

щодо проведення у навчальних закладах міста Донецька

першого уроку в 2012 – 2013 навчальному році


Відповідно до плану заходів управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації щодо відзначення 80-річчя області, наказу управління освіти Донецької міської ради від 31.05.2012 р № 397 «Про структуру та організований початок 2012/2013 навчального року» рекомендовано першого вересня 2012 року після Свята Першого дзвоника провести для учнів загальноосвітніх навчальних закладів перший урок за темою «Свято рідного краю», присвячений 80-річчю Донецької області.

Відзначення 80-річчя Донецької області – один із головних пріоритетів виховної діяльності загальноосвітніх навчальних закладів області протягом 2012 року. У цей період лейтмотивом шкільного життя мають стати поняття: рідний край, Батьківщина, Донеччина, родина, патріот, громадянин. Любов до України починається з пошани до своєї  малої батьківщини – місця, де людина народилася. Перший урок «Свято рідного краю» присвячений 80-річчю утворення Донецької області - могутньому індустріальному серцю держави, краю з унікальними природними ресурсами, потужним промисловим потенціалом, у якому мешкають талановиті та працелюбні люди.

Мета проведення уроку:

- на прикладах основних подій показати становлення Донецької області як однієї з провідних областей незалежної Української держави, окреслити її вагому частку в історії, культурі, економіці, науці держави;

- сприяти формуванню історичної пам’яті, вихованню патріотичних, громадянських почуттів школярів;

- формувати у дітей та учнівської молоді почуття особистої відповідальності за долю свого рідного краю, активної життєвої позиції, яка сприятиме процвітанню Донеччини у майбутньому, гармонійному поєднанню, осмисленню ідей патріотизму з певною атмосферою в колективі, де виявляється громадянська спрямованість діяльності учнів, їхньої поведінки, духовного життя, ставлення до рідного краю, мови, природи.


Епіграфом до проведення уроку можуть бути поетичні рядки:

Донеччина… Простір вільний, степ широкий,

просто неба, немов птах,

Рідний край мій синьоокий,

Сонця схованка в хлібах.


Оформлення уроку:

  • символи Донецької області;

  • репродукції видатних архітектурних споруд, пам’ятників;

  • портрети видатних людей Донеччини;

  • карти Донецької області, Донецька;

  • виставка книг відповідної тематики;

- електронні проекти, присвячені видатним людям, які жили, живуть у Донецькій області.



Для учнів 1-4 класів під час підготовки і проведення першого уроку варто запроваджувати такі форми, які культивують любов до батьків, до природи, людяне ставлення до всього рідного. Доцільно використовувати художні мініатюри В.Сухомлинського, український фольклор.

Зміст Першого уроку доцільно підпорядковувати реалізації таких завдань:

- ознайомлення з історичними сторінками рідного краю, його сучасністю;

- формування в учнів понять „Батьківщина”, „мала батьківщина”, стійкого пізнавального інтересу до краєзнавчого матеріалу;

- виховання патріотичних почуттів, шанобливого ставлення до символіки, культурного й історичного минулого , любові до свого рідного краю, народу, родини, ціннісного ставлення до українських та родинних звичаїв, обрядів і традицій; 

- розвитку комунікативних здібностей, навичок співпраці, роботи у команді , мислення, пам’яті, уяви.

У процесі підготовки до Першого уроку для учнів молодшого шкільного віку важливо добирати матеріал, що сприятиме формуванню здатності дитини усвідомлювати приналежність до рідного краю, шанувати історію і мову свого народу, поважати батьків, знати культуру свого краю, дотримуватись моральних й етичних норм спілкування.

Система уроків та позакласних заходів з краєзнавства попередніх років навчання дозволяють провести інтелектуальну вікторину „Знавці історії рідного краю ”, де можна запропонувати питання про історію виникнення нашого регіону та його сучасний облік: Скільки років виповнилося Донецькій області? Яку назву вона мала раніше? Які міста входять до складу Донецької області? Як називають мешканців Донеччини? Як утворилася назва Донбас? Коли було знайдено на Донеччині вугілля? Які ви знаєте великі підприємства Донецької області? Що є символом Донеччини? Які ви знаєте заповідні місця рідного краю? Як називається місцевий парк, якого немає у жодному місті України? тощо. Таким чином підвести до розкриття теми уроку.

Форма проведення Першого уроку, методи, засоби та прийоми роботи мають відповідати віковим особливостям учнів (урок-свято, конкурсно-ігрова програма, вікторина, турнір знавців, колективна творча справа, свято-презентація, інтелектуальна гра, урок-подорож тощо).


Орієнтовні творчі форми проведення уроку в 1-4 класах:

- літературний віночок „Рідний край – Донеччина моя”;

- пізнавальна гра-подорож „Пам’ятні місця рідного міста”;

- виставка малюнків „Рідний край, де ми живемо”, „Улюблені куточки мого міста”;

- вікторина „Що я знаю про природу рідного краю”;

- зустріч „Сторінками сімейного альбому”;

- заочні мандрівки, подорожі „Люби і знай свій рідний край”;

- екскурсії до місцевого краєзнавчого музею;

- краєзнавча гра-лото „Барви рідного краю”;

- презентація творчого проекту „Я люблю рідне місто”, „Мої мрії про майбутнє рідного міста”.


Зміст, структура і план проведення уроку має стати творчим доробком кожного вчителя спільно з батьківським та учнівським активом, громадою. Урізноманітнити види робіт на уроці допоможуть кросворди, дидактичні ігри , робота з прислів’ями, притчами, художніми творами.

Важливо звернути увагу на оформлення класної кімнати. Виставка книг про Донецький край, карта області, портрет Юза, портрети видатних особистостей, фотоілюстрації краєвидів, творчі роботи учнів про рідний край сприятимуть створенню пізнавальної атмосфери уроку.

Доцільно залучити до участі у проведенні Першого уроку представників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, міжнародних, громадських організацій, науки та культури, державних установ, батьківської громадськості; видатних людей області, міста.

З метою підвищення емоційного сприйняття у процесі проведення Першого уроку рекомендується використовувати музичні твори, відеоролики, мультимедійні презентації, фрагменти документальних фільмів, які висвітлюють минуле та сьогодення Донецької області, рідного міста.

Щодо проведення уроку в 1 класі. Для першокласників перший день перебування в школі – важлива в житті подія. Тому особливо цінно, щоб він запам’ятався дітям як хвилюючий, яскравий, неординарний день. Слід не забувати, що для дорослих День Знань – свято, а для 6-річної дитини – і радість, і сум, і тривога, і хвилювання; потяг до нового і страх перед невідомим.

Діти, які вперше переступають поріг школи, чекають довгоочікуваної зустрічі з першою вчителькою, бажають, щоб їх помітили та почули, менш за все вони хочуть бути в цей день пасивними глядачами. Учителеві необхідно так організувати роботу, щоб першокласники відчули свою значимість, те, що в школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень.

Для проведення першого уроку бажано залучити учнів старших класів, батьків, заздалегідь підготувати майбутніх першокласників. Цікавою знахідкою уроку може стати подорож у минуле рідного краю. Хто ми є і звідки пішли, де і ким народилися, хто наші батьки, якого роду-племені? Важливо донести до першокласників, що все, чим сьогодні багатий Донбас, чим він знаний в усьому світі, стало можливим завдяки невтомним рукам і золотим серцям його мешканців. Донеччина – земля невичерпних природних багатств – завжди була місцем, де народжувалися не тільки герої тяжкої праці, а, перш за все, багатирі духу, щедрі серцем і всебічно обдаровані. Вони не тільки творять матеріальні блага – видобувають вугілля і варять сталь, несуть тепло і світло людям, а й роблять наукові відкриття і виховують дітей, відроджують духовні скарби рідного народу. Увагу першокласників слід закцентувати на тому, що школа – це велика і дружна родина, у якій діти не лише здобувають знання, а й вчаться дружити, спілкуватися між собою, вирішувати проблеми, допомагати один одному, зберігати традиції рідного краю, гідно нести звання учня, щоб у майбутньому творити добрі справи на благо рідного краю.

Важливо, щоб перший урок пройшов урочисто, з яскравими та цікавими моментами, запам’ятався учням надовго, сприяв згуртуванню колективу. Пропонуємо підготувати мультимедійну презентацію неповторних краєвидів Донеччини: безкраї поля, вкриті золотим колоссям пшениці, індустріальні пейзажі з синіми териконами на горизонті, густі темно-зелені ліси над величавим Сіверським Дінцем, стародавні кургани, вкриті сивою ковилою, чарівне Святогір’я із золотими куполами православних храмів на тлі крейдяних гір, Великоанадольський ліс, Азовське узбережжя.

За активну діяльність на першому уроці потрібно кожному учневі вручити нагороду (медалі, ордени, сувеніри, книги). Жодна дитина не повинна залишитись поза увагою, адже враження, які отримають першокласники від першого уроку у школі будуть визначати їх подальше ставлення і до школи, і до навчання в ній.


Перший урок у 5-9 класах повинен сприяти гармонійному поєднанню, осмисленню ідей патріотизму з такими сторінками, атмосферою в колективі, в яких виявляється громадянська спрямованість діяльності учнів, їхньої поведінки, духовного життя, ставлення до рідного краю, мови, природи.

Форма проведення уроку, методи, засоби та прийоми роботи мають відповідати віковим особливостям учнів (година спілкування, зустріч, конкурсно-інтелектуальна програма, вікторина, турнір знавців, колективна творча справа, свято-презентація, усний журнал, конкурс-інсценізація, диспут).

Творчі форми проведення уроку для учнів названої вікової групи можуть бути такими:

- вікторина „Знаю та розумію історію рідного краю”;

- заочна пошукова експедиція „Козацькому роду нема переводу”;

- літературно-георгафічний пошук „Панорама десятиліть рідного краю”;

- історичні портрети „Видатні особистості Донеччини”;

- презентація проекту „Моя земля – Донеччина”;

- літературно-музичний калейдоскоп „Пісні нашого краю”;

- презентація дослідницького пошуку клубу знавців природи рідного краю;

- азбука громадянина „Я - донеччанин”;

- діалоги про традиції, звичаї, культуру „Доля моєї сім’ї в долі рідного краю”;

- зустрічі з видатними земляками „Донеччину люди прикрашають”;

- організаційно-діяльнісна гра „Мій внесок у славу і добробут рідного міста”;

- рольова гра „Донеччино моя, моя ти Батьківщино!.

Під час підготовки і проведення уроку в 5-9 класах доцільним буде використання змістовної віртуальної подорожі „Моя сім’я, моя родина – це наша область, Україно!”

Підготовка і проведення першого уроку у 10-11 класах.

У старшій школі Перший урок має стати своєрідним уроком громадянської зрілості. Провідне завдання уроку – дати можливість і право учням самостійно розв’язувати питання патріотизму, приймати розумні рішення, виходячи зі своїх духовних і моральних якостей, а також із факту, що формування особистості повинне бути спрямоване в інтересах самої особистості і за її бажанням. Реалізувати зазначені завдання можна застосувавши такі форми роботи як: дискусія, диспут, прес-конференція, брифінг, круглий стіл, тренінг, під час яких можна розробити моделі розв’язання різних проблемних ситуацій на основі їх аналізу, активного обговорювання та захисту своєї позиції. Залежно від обраного напрямку виховання патріотизму, різноманітною може бути тематика уроків: «З історії виникнення Донеччини»; «Видатні Донетчани», «Донецьк в поезії», «Моє місто в моєму серці», «Оспівана Донеччина у творах твоїх земляків», «Традиції Донеччини у твоїй родині»; «Мої обов’язки щодо батьківщини».


Орієнтовні форми уроку:

- анкетування „Донеччина: думаю, мрію, пропоную”;

- лист до сучасників „Моя рідна земля - Донеччина”;

- перехрестя думок „Минуле, сучасне, майбутнє”;

- фотовиставка „Краєвиди рідного міста”;

- - аукціон соціальних ідей „Відродження рідного краю”;

- благодійні акції „Знаємо, любимо, шануємо”;

- усний журнал „Історія геральдичних символів Донеччини”;

- презентація програмного проекту „Видатні особистості краю”;

- творча гра „Донеччина і людина року” та ін.

Доцільно протягом уроку подивитися відеоролики, відзняті про олімпіаду в Лондоні про видатних спортсменів з Донецької області, які вже стали олімпійськими чемпіонами 2012р, про проведення футбольних матчів Чемпіонату «Євро-2012».

Зміст усіх заходів повинен сприяти духовному піднесенню учнів, утвердженню їхньої громадянської позиції. Бажано передбачити участь батьківської громадськості у проведенні заходів.

Обов’язковими складовими першого уроку є використання державної символіки, перегляд відеозвернення президента України, керівництва області з нагоди ювілею, належний інформаційний та художньо-естетичний рівень оформлення. Епіграфом до проведення уроку можуть бути поетичні рядки С.Жуковського:

Дихне, як ніжне речення,

Зі сходу вітровій.

Донеччино, Донеччино,

Коханий краю мій.

Перший урок „Свято рідного краю” має справити великий вплив на формування поведінки і світогляду учнів – спадкоємців славних традицій області, творців сучасного і майбутнього Донеччини. Тож будемо гідні своєї землі, своєї батьківщини, яка зветься – Донбас!











Поиск
Календарь
«  Апрель 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Copyright MyCorp © 2024
Сделать бесплатный сайт с uCoz